מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ח פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 סיכום |
"כשעדיין לא היו תהומות (מאגרי מים), אני כבר חוללתי (רקדתי) בעולם; כשעדיין לא היו כאן מעיינות כבדים ומלאים במים, אני כבר הייתי כאן וראיתי הכל."
בעוד לא היו תהומות ומעיינות נכבדי (מרובי) מים - חוללתי (נבראתי) אני.
בריאת העולם נזכרת גם במשלי ג 19-20: "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ; כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה. בְּדַעְתּוֹ תְּהוֹמוֹת נִבְקָעוּ; וּשְׁחָקִים יִרְעֲפוּ טָל
" (פירוט).
גם הקטע הזה וגם הקטע שלנו בפרק ח דומים לתיאור בריאת העולם בספר בראשית, אולם יש הבדל אחד חשוב: בספר בראשית, האור נברא ביום הראשון, עוד לפני הבדלת המים והשמים וגילוי היבשה; בספר משלי, בריאת האור לא נזכרת כלל, למרות שהשלבים הבאים - הבדלת המים והשמים וגילוי היבשה - כן נזכרים.
1. היה אפשר לפרש, שהאור בספר בראשית הוא משל לחכמה; אור החכמה נברא ביום הראשון, ולאחר מכן נבראו שאר הדברים בעולם, כפי שמתואר בספר משלי.
- אולם, לפי ספר בראשית, האור נברא אחרי בריאת השמים והארץ, ולפי ספר משלי, החכמה נבראה לפני בריאת השמים והארץ.
2. ייתכן שבספר משלי הדגש הוא על בריאת החומר - אויר (שמים), מים (ים) ואדמה (ארץ), ולא על בריאת האנרגיה (אור);
- אולם, עדיין יש לברר, מדוע הדגש הוא דווקא על החומר? מדוע בריאת האנרגיה לא נזכרת?
1. נבראתי
(רש"י), כמו בתהלים צ2: "בְּטֶרֶם הָרִים יֻלָּדוּ וַתְּחוֹלֵל אֶרֶץ וְתֵבֵל וּמֵעוֹלָם עַד עוֹלָם אַתָּה אֵל
".
2. רקדתי, כמו בירמיהו לא3: "עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים
", כנסיכה המחוללת לפני אביה המלך.
פרק ח פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |