הבינו פתיים ערמה, וכסילים הבינו לב

קוד: ביאור:משלי ח5 בתנ"ך

סוג: תוכן1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   סיכום 
ח5 הָבִינוּ פְתָאיִם עָרְמָה, וּכְסִילִים - הָבִינוּ לֵב!

 סגולות

"- אישים נכבדים! עיזרו לפתיים להבין איך לזהות ולהיזהר מפני עורמה (פיתוי והטעיה), ועיזרו לכסילים להבין איך לחשוב בהיגיון ולהשתמש בלב (מקום המחשבות)."

/ "- הקריאה שלי מכוונת גם אליכם, הפתיים - גם אתם יכולים להבין את דרכי הערמה ולהיזהר מהטעיות;  וגם אליכם, הכסילים - גם אתם יכולים להבין את דרכי הלב ולפתח כישורים שכליים."

 מצודות

- הבינו, פתאים, התחכמות ותחבולות להערים להסיר הפתיות;    וכסילים, תנו בינה אל הלב.


 הקבלות

החובה ללמד את הפתיים נזכרת כבר בתחילת הספר, משלי א4: "לָתֵת לִפְתָאיִם עָרְמָה, לְנַעַר דַּעַת וּמְזִמָּה" (פירוט).

לב של כסילים נזכר גם במשלי יז16: "לָמָּה זֶּה מְחִיר בְּיַד כְּסִיל לִקְנוֹת חָכְמָה, וְלֶב אָיִן?" (פירוט).

 דקויות

איך אפשר להבין לב?

1. הפירוש המקובל הוא, שהפסוק קורא לפתאים ולכסילים להבין דברים. פירוש זה מעורר כמה שאלות:

  • מה הטעם לצוות על מישהו שיבין? והרי, הבנה היא תוצאה של הסבר, ולא פעולה שאדם עושה מתוך בחירה! אפשר לצוות על אדם לשבת וללמוד, או לשבת ולהקשיב להסברים, אבל אי אפשר לצוות עליו שיבין!
  • מה זה "הבינו לב" - איך אפשר להבין את הלב? 
  • בפסוקים אחרים בספר משלי נאמר שאין טעם לדבר עם כסילים בהגיון, למשל משלי כג9: "בְּאָזְנֵי כְסִיל אַל תְּדַבֵּר, כִּי יָבוּז לְשֵׂכֶל מִלֶּיךָ" (פירוט). אם כך, מדוע החכמה עצמה מדברת אל הכסילים ואומרת להם "הבינו לב"?

2. ייתכן שהפסוק אינו קריאה אלא הבטחה - החכמה, המדברת בפרק זה (מפסוק 1), מבטיחה לאנשים, שאם יבואו ללמוד, הם יבינו דברים חדשים:

  • הפתיים יבינו ערמה - יבינו את כל דרכי הערמה שהנוכלים משתמשים בהן כדי לפתות אותם, ויידעו להיזהר מהם;
  • והכסילים יבינו לב - יבינו איך פועל הלב, ואיך להשתמש בו על-מנת לחשוב מחשבות טובות ונכונות.

3. וייתכן שהפסוק כלל אינו פונה אל הפתיים והכסילים, אלא אל האישים, מנהיגי העם, שנזכרו בפסוק הקודם. הפועל הבינו = פועל יוצא לשניים, "עשו שאחרים יבינו", כמו בדניאל ח16: "גַּבְרִיאֵל! הָבֵן לְהַלָּז אֶת הַמַּרְאֶה!": "אתם, מנהיגי העם, צריכים לדאוג שהפתיים יבינו ערמה; שכל אדם יידע להיזהר מפיתויים והטעיות"; "אתם, מנהיגי העם, צריכים לדאוג שהכסילים יבינו את ליבם; שהאנשים השונאים ללמוד מאחרים יבינו לפחות איך להפיק את מירב התועלת מהכשרונות האישיים שלהם".

 פרק ח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות