לראות את חכמת ה' בטבע

קוד: ביאור:משלי ח22 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   סיכום 
ח22 ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ, קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז;

 סגולות

אומרת החכמה: "ה' קנה (ברא) אותי כבר בראשית דרכו כבורא העולם; עוד קודם שהתחיל לבצע את מפעליו מימי הבריאה, מאז ועד היום."

 מצודות

ה' ברא אותי להיות קנויה לו בראשית דרכו (בתחילת הבריאה), קודם מעשיו מאז (מכבר, מזמן רב).


 עצות

הפסוקים שלנו מלמדים שהחכמה קדמה לבריאת העולם, "ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ: קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז". מה המשמעות המעשית של קביעה זו?

1. יש להתבונן בטבע ולחפש את החכמה ומוסר ההשכל בכל פרט ופרט בטבע (ראו "עצות" על הפסוק הבא).

2. העולם כולו מתנהג על-פי תוכנית חכמה, שום דבר לא קורה "סתם" באופן שרירותי, גם אם איננו מבינים פרט זה או אחר באירועים הקורים לנו: "לפעמים קורה לאדם משהו בחיים, והוא אינו מבין מדוע קרה לו כך? לכאורה אין כאן צדק! אולם, למה הדבר דומה? לאדם שהתחיל לצפות בסרט מהאמצע..." (הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, ו' אלול ה'תשס"‏ט); ומה שצריך לקרות - יקרה, כי כך נקבע בתוכנית הקדומה: "מכתוב - כל מה שקורה לך כבר כתוב מלמעלה... חוץ מיראת שמים... תשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה" (שם, ז'-ח' אלול ה'תשס"ט).

3. "בפרק ח במשלי דוברת החכמה ומציגה עצמה כמי שנבראה בראשית מעשה היצירה: 'ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז. מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ. באין תהמות חוללתי באין מעינות נכבדי מים. בטרם הרים הטבעו לפני גבעות חוללתי' (פסוקים כב-לא), ואף כאן הלקח ברור – האדם המבקש לעצמו חיים ידבק במוסר, והיא חכמתו: 'ועתה בנים שמעו לי ואשרי דרכי ישמרו. שמעו מוסר וחכמו ואל תפרעו' (פסוקים לב לג)" (דעת המקרא על גבולות הדעת)

 הקבלות

בתורה נאמר בראשית א1: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (פירוט), כלומר ראשית הבריאה היא השמיים והארץ. אולם בפסוקנו נאמר שראשית הבריאה היא החכמה, והיא נבראה עוד לפני השמים והארץ! ולכן תרגמו חז"ל את המילה "בראשית" - "בחוכמתא", באמצעות החכמה שהיא היצירה הראשית (ראו רמב"ן שם בסוף דבריו. ורש"י שם דרש באופן אחר).

חכמת ה' בבריאת העולם מתוארת גם בתהלים קד24: "מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה', כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ, מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ" ובתהלים צב6: "מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה', מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ".

 דקויות

ה' קנה חכמה?

1. לפי הפשט, קנה = ברא, כמו בבראשית יד19: "אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" (פירוט).

2. אולם המשמעות המקובלת של קנה היא השיג תמורת תשלום,  כמו בראשית כה10: "הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם".  לפי זה, הפסוק מלמד דרך ארץ - כביכול, אפילו ה', שהכל שלו, לא יכל להשיג את החכמה בחינם, אלא היה צריך לקנות אותה. קל וחומר שאנחנו, בני האדם, צריכים להשקיע בקניית החכמה - להתאמץ לעמול ולהשקיע כדי שהחכמה תהפוך לנו לקניין (ע"פ גליה). וכן במשלי ד7: "רֵאשִׁית חָכְמָה קְנֵה חָכְמָה, וּבְכָל קִנְיָנְךָ קְנֵה בִינָה" (פירוט), משלי כג23: "אֱמֶת קְנֵה וְאַל תִּמְכֹּר חָכְמָה וּמוּסָר וּבִינָה" (פירוט) ועוד.

 פרק ח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות