קוד: ביאור:משלי ו7 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
- כי במושבת הנמלים אין קצין שוטר ומושל, אין אף נמלה שמנהלת את העניינים עבור הנמלים האחרות ואומרת להן מה לעשות, ובכל-זאת המושבה פועלת היטב, כי כל נמלה לוקחת אחריות על מעשיה -
- אשר אין לה קצין (שר ומושל) להכריחה על מעשיה להכין מאכלה לבל תגזול מחברתה -
אנשים רבים נוהגים לקטר ולהתלונן על המצב, ומסכמים את תלונותיהם במשפט כגון "הצבא חייב לפעול; המשטרה צריכה להתערב; מתי הממשלה כבר תעשה משהו?!". לפי ספר משלי, הגישה הזאת היא עצלות, וכדי להשתחרר מגישה זו יש ללמוד את דרכיה של הנמלה.
הנמלים יודעות שבקיץ עליהן לאגור מזון לחורף, אולם הן לא מחכות ש"הממשלה תעשה את זה", שהרי אין להן קצין שוטר או מושל. במושבות של נמלים ישנה נמלה אחת שנחשבת ל"מלכה", אך היא אינה עוסקת בניהול, אלא רק יושבת בקן, אוכלת ומטילה ביצים. הנמלים הפועלות מסתובבות בחוץ בלי אף קצין שוטר או מושל שאומר להן מה לעשות, ובכל זאת הן משתפות פעולה ומכינות את עצמן לחורף.
הנער העצל, המתבונן בנמלה, אמור ללמוד ממנה לעשות את מלאכתו גם כשאף אחד לא משגיח עליו;
וגם האזרח העצל אמור להתבונן בנמלה וללמוד ממנה, להפסיק לחכות לממשלה. אם הוא מזהה בעיה - שייקח יוזמה ויפתור אותה בעצמו.
1. בתקופת המקרא התנהל ויכוח ממושך בשאלה, אם יש למנות בישראל מושל או מלך. כשבני ישראל ביקשו מגדעון שימשול בהם, הוא התנגד ואמר, שופטים ח23: "לֹא אֶמְשֹׁל אֲנִי בָּכֶם וְלֹא יִמְשֹׁל בְּנִי בָּכֶם, ה' יִמְשֹׁל בָּכֶם!
"; וכשביקשו משמואל שימנה להם מלך, הוא מתח עליהם ביקורת, שמואל א יב12: "וַתֹּאמְרוּ לִי 'לֹא כִּי מֶלֶךְ יִמְלֹךְ עָלֵינוּ' - וה' אֱלֹהֵיכֶם מַלְכְּכֶם!
" (פירוט).
הנמלה, "אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שֹׁטֵר וּמֹשֵׁל
", מוכיחה שאפשר להסתדר מצויין גם בלי מושל, כדברי גדעון.
הארבה, משלי ל27: "מֶלֶךְ אֵין לָאַרְבֶּה - וַיֵּצֵא חֹצֵץ כֻּלּוֹ
", מוכיח שאפשר להסתדר מצויין גם בלי מלך, כדברי שמואל.
אם נמלה וארבה משיגים הישגים מדהימים בלי מושל ומלך - קל וחומר אנחנו, בני האדם!
2. וכמו בעולם החומר, גם בעולם הרוח. הנביא ישעיהו הוכיח את האנשים המתנהגים כ"דתיים" רק בגלל שאנשים אחרים מצווים עליהם לעשות זאת, ישעיהו כט13: "בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי, וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה
"; האדם צריך לקיים תורה ומצוות מתוך תחושת שליחות ואחריות אישית - ולא בגלל ש"קצין, שוטר או מושל" מצווה עליו לעשות זאת (ע"פ גליה).
כדוגמה לאדם שלקח יוזמה והצליח להשפיע, בתקופה שלא היה מלך, ראו מחאת האוהלים של אלקנה למען המשכן.
מידה ראשונה שאפשר ללמוד מהנמלה היא לקחת אחריות אישית על המעשים, לא לחכות להוראות מהמנהיגים. אחריות בשני תחומים:
1. עשיית מעשים טובים - אגירת מזון מהקיץ לחורף (פסוק 8);
2. אי-עשיית מעשים רעים - זהירות מן הגזל: "ראה
דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל...
מעשה בנמלה אחת שהפילה חטה אחת והיו כולם באות
ומריחות בה ולא הייתה אחת מהן נוטלת אותה. באה אותה שהייתה שלה ונטלה אותה... אף על פי שאין עליה אחראי... אתם,
שמיניתי לכם שופטים ושוטרים, על אחת כמה וכמה שצריכים אתם לשמוע להם
ולהיזהר מן הגזל
"
(רבי שמעון בן חלפתא חוקר הנמלים, דברים רבה ה ב).
במושבות של נמלים אמנם ישנה נמלה אחת שנקראת "מלכה", אך היא אינה עוסקת בניהול, אלא רק יושבת בקן, אוכלת ומטילה ביצים. הנמלים הפועלות מסתובבות בחוץ בלי אף קצין שוטר או מושל שאומר להן מה לעשות, ובכל זאת הן משתפות פעולה ואוגרות מזון לחורף, מתוך תחושת שליחות ואחריות לעתיד המושבה. גם במצבי משבר, כשהקן נהרס והנמלים צריכות למצוא קן חדש, הן בוחרות את מיקום הקן החדש באופן "דמוקרטי" ע"י השארת נתיבי-ריח על הקרקע, ללא כל ניהול מרכזי (ראו Ants Secret Power of the Nature BBC 2017, https://youtu.be/8CKeXZQdKKU?t=1381).
גם האזרח העצל אמור להתבונן בנמלה וללמוד ממנה שלא לחכות לממשלה. במקום להתלונן על המצב ולהגיד "מתי הממשלה כבר תעשה משהו?!" - שיהיה יַזָּם, שיפעל בעצמו לשפר את עצמו ואת סביבתו. כי כשהאדם מתעלה - העולם מתעלה עמו (מסילת ישרים א).
פרק ו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |