לא למהר לעשות רע

קוד: ביאור:משלי ו18 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ו    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ו18 לֵב חֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן, רַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה.

 סגולות

4. לב חורש (מתכנן בסתר) מחשבות אוון (שקר ומרמה);

5. רגליים ממהרות לרוץ לעשות רעה;

 מצודות

לב חורש - המפנה לבבו לחשוב מחשבות און;  

ורגליים ממהרות לרוץ לרעה - לעשות במהירות עד לא יתנחם;


 עצות

לכל אדם יש שתי מידות מנוגדות - מידת הזריזות ומידת העצלות. בדרך כלל מידת הזריזות עדיפה, אך יש מקרה אחד יוצא דופן - כשליבו של האדם מלא בתוכניות ומזימות רעות. כך ניתן ללמוד מהפסוק שלנו, המתאר את אחד הדברים שה' מתעב (ראו פסוקים 16-19):

לב = מקום המחשבותחרש = חשב ותיכנןאוון = אין והבל, שקר ומרמה;   כאשר ליבו של האדם חורש ומתכנן אוון ורע, גם מידת הזריזות שלו תוביל אותו לעשות מעשים רעים, ורגליו ימהרו לרוץ לרעה.

לכן, מי שמרגיש משיכה ותשוקה לעשות מעשים רעים, עדיף שיעורר בקרבו את מידת העצלות. שיגיד לעצמו "אין לי כוח לחטוא", "אני יכול לחטוא מחר", "אין לי זמן עכשיו", "זה קשה מדי". אולי בינתיים הוא יתחרט. 

פירוש דומה נמצא במצודת דוד: "לב חורש - המפנה לבבו לחשוב מחשבות און. לרוץ לרעה - לעשות במהירות עד לא יתנחם" (מצודות).

לפני מספר שנים, בתור למרפאה, פגשתי איש זקן, שאינני זוכר את שמו. הוא לימד אותי, שהמילה עמלק היא ראשי-תיבות של ארבעה דברים שצריך להגיד ליצר הרע:

  • עוד לא
  • מחר
  • לא עכשיו
  • קשה...
מאמר זה מוקדש לרפואתו.

 הקבלות

לפי המדרש, ההתנהגויות המנויות בקטע הן עבירות שהעונש עליהן הוא צרעת (רבי יוחנן, ויקרא רבה טז א):

  • "עינים רמות" - מבנות ציון, ישעיהו ג16-17: "וַיֹּאמֶר ה': יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן, וַתֵּלַכְנָה נטוות[נְטוּיוֹת] גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם... וְשִׂפַּח ד' קָדְקֹד בְּנוֹת צִיּוֹן" (מלשון ספחת - כינוי לצרעת).
  • "לשון שקר" - ממִרְיָם, במדבר יב1: "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה...",  במדבר יב10: "וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג".
  • "וידים שופכות דם נקי" - מיואב, מלכים א ב32: "וְהֵשִׁיב ה' אֶת דָּמוֹ עַל רֹאשׁוֹ, אֲשֶׁר פָּגַע בִּשְׁנֵי אֲנָשִׁים צַדִּקִים וְטֹבִים מִמֶּנּוּ וַיַּהַרְגֵם בַּחֶרֶב", שמואל ב ג29: "יָחֻלוּ עַל רֹאשׁ יוֹאָב וְאֶל כָּל בֵּית אָבִיו, וְאַל יִכָּרֵת מִבֵּית יוֹאָב זָב וּמְצֹרָע...".
  • "לב חורש מחשבות און" - מעוזיה, שביקש לבוז כהונה גדולה...  מלכים ב טו5: "וַיְנַגַּע ה' אֶת הַמֶּלֶךְ, וַיְהִי מְצֹרָע עַד יוֹם מֹתוֹ".
  • "ורגלים ממהרות לרוץ לרעה" - מגיחזי, מלכים ב ה20: "וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי נַעַר אֱלִישָׁע... חַי ה' כִּי אִם רַצְתִּי אַחֲרָיו וְלָקַחְתִּי מֵאִתּוֹ מְאוּמָה".... מלכים ב ה27: "וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק בְּךָ וּבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָם; וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג".
  • "ומשלח מדנים בין אחים" - מפרעה, ששלח מדנים בין אברהם לשרה. ומנין שלקה בצרעת? שנאמר, בראשית יב17: "וַיְנַגַּע ה'אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת בֵּיתוֹ עַל דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם".

רגליים רצות להרע נזכרו גם בישעיהו נט7: "רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרֻצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפֹּךְ דָּם נָקִי; מַחְשְׁבוֹתֵיהֶם מַחְשְׁבוֹת אָוֶן; שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּמְסִלּוֹתָם" ובמשלי א16: "כִּי רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרוּצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפָּךְ דָּם" (פירוט).

 דקויות

לכל אדם יש שתי מידות מנוגדות - מידת הזריזות ומידת העצלות. בדרך כלל מידת הזריזות עדיפה, אך יש מקרה אחד יוצא דופן - כשליבו של האדם מלא בתוכניות ומזימות רעות. כך ניתן ללמוד מהפסוק שלנו, המתאר את אחד הדברים שה' מתעב:

לב הוא מקום המחשבותחורש הוא חושב ומתכנןאוון הוא אַיִן והבל, שקר ומרמה (ראו ביאורנו על פסוק 12);   כאשר ליבו של האדם חורש ומתכנן אוון ורע, גם מידת הזריזות שלו תוביל אותו לעשות מעשים רעים לפני שיספיק להתחרט, ורגליו ימהרו לרוץ לרעה (מצודות).

לכן, מי שמרגיש משיכה ותשוקה לעשות מעשים רעים, עדיף שיעורר בקרבו את מידת העצלות - שיתעצל לחטוא, אולי בינתיים תירגע תשוקתו;   שיגיד ליצר-הרע שלו "עוד לא", "מחר", "לא עכשיו", "קשה" (כך למדתי מאיש זקן אחד בתור למרפאה לפני מספר שנים; והוא ציין שראשי-התיבות של ארבע מילים אלה הן עמלק - המסמל את יצר הרע).

 פרק ו    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות