מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
- הוא לא ישא פנים, לא ייתן לך יחס מועדף תמורת כל כופר שבעולם;
ולא יאבה (לא ירצה לשמוע אותך) גם אם תציע לו הרבה שוחד.
- לא יהיה נושא פנים של כל מין ממיני הכופר (פדיון) להעביר הקצף בעבורו, ולא יאבה (ירצה) לחמול אם תרבה שוחד (פדיון). והוא כפל ענין במילים שונות.
1. נשיאת פנים ושוחד נאסרו במפורש בתורה, ויקרא יט15: "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט, לֹא תִשָּׂא פְּנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְנֵי גָדוֹל, בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ
" (פירוט), דברים טז19: "לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד, כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם
" (פירוט), וגם במשלי יח5: "שְׂאֵת פְּנֵי רָשָׁע לֹא טוֹב, לְהַטּוֹת צַדִּיק בַּמִּשְׁפָּט
" (פירוט).
לא כל השופטים הקפידו על איסורים אלה, אבל הגבר הנבגד - שכבודו האישי נפגע - בוודאי לא יישא פנים ולא ייקח שוחד.
2. בפסוק זה גבר הוא גם כינוי לה', "שהוא גיבור על כל
" (רש"י), דברים י17: "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים, הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד
" (פירוט).
בהמשך לפסוקים 32-33, הפסוקים שלנו (34-35) מביאים סיבה נוספת מדוע ניאוף חמור יותר מגניבה.
הגניבה פוגעת רק ברכושו של הזולת, והנזק הוא הפיך: "ונמצא - ישלם שבעתיים, את כל הון ביתו יתן
" כאשר הגנב נמצא (נתפס), הוא יוכל להחזיר את הגניבה ואף יותר מזה - "ישלם שבעתיים" - וכך לפצות את הנגנב על אבדן רכושו ועל עגמת הנפש שנגרמה לו.
אולם הניאוף פוגע גם במשפחתו של הזולת, כבודו וחייו; הנזק הוא בלתי הפיך, ושום תשלום, כופר או שוחד, לא יוכל לפצות את המשפחה שנהרסה.
איש ואשה בנו ביחד, במשך שנים רבות, קשר של אמון הדדי. הניאוף - גם לפני שמגלים אותו - הורס את האמון. ההרס הזה בלתי ניתן לשיקום, ולכן הוא חמור הרבה יותר מנזק שנגרם לרכוש.
ניתן לפרש את הפסוק לפי שתי משמעויות של הביטוי נשא פנים:
1. נשא = סלח, ויתר, סבל את העוון בלי להעניש: הגבר הנבגד, או ה' (ראו "הקבלות" בפסוק 34), לא יסלח לנואף גם אם הוא ייתן כל כופר שבעולם.
2. נשא = כיבד, נתן יחס מיוחד במשפט: הגבר הנבגד, או ה', לא יסכים לתת לנואף יחס מיוחד, גם אם ייתן לו כל כופר שבעולם.
לפי שני הפירושים, הפסוק מכוון לאנשים נכבדים ועשירים, הרגילים שהשופטים נושאים להם פנים במשפט. אנשים כאלה עלולים לחשוב, שהם יכולים לנאוף, ואם יתפסו אותם, ישתמשו באותן שיטות כדי להתחמק מעונש - ישלמו קצת כופר, יתנו קצת שוחד, וכולם יסלחו להם. הפסוק מזהיר אותם, שבמקרה זה, השיטות הנלוזות שלהם לא יעבדו - גם אם השופטים ישאו להם פנים, הבעל הנבגד, וגם ה', לא יסלחו, וינקמו בהם בחֵמה.
פרק ו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |