מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
- היזהר מאשה אחרת: אל תחמוד (תתאווה) לראות את יופייה או לדמיין אותו בלבבך, ואל תתן לה לקחת את המבט שלך בעפעפיים שלה, כשהיא "עושה לך עיניים" -
אל תחמוד יופיה בלבבך, ואל תקח לבך להיות נמשך אחריה על-ידי רמזי עפעפיה -
יש לי ערך שחשוב לי מאד לשמור עליו, אבל אני לא מצליח (לדוגמה: חשוב לי להיות רגוע אבל לפעמים אני לא מצליח להתגבר על הכעס; חשוב לי לרזות אבל אני לא מצליח לעשות דיאטה; חשוב לי לשמור שבת אבל אני לא מצליח להתגבר על הפיתוי ללכת לשחק כדורגל עם החבר'ה...). מה לעשות?
אחת מעצות החכמה היא: לעשות סייגים, כלומר, גדרים ומגבלות שירחיקו אותך מהדבר שאת/ה רוצה להימנע ממנו.
כך, הקטע שלנו, העוסק בהתרחקות מזנות וניאוף (שהן משל לכל התאוות והיצרים), ממליץ, לא רק שלא לשכב עם אישה זונה או נואפת, אלא גם:
אַל תַּחְמֹד יָפְיָהּ בִּלְבָבֶךָ, וְאַל תִּקָּחֲךָ בְּעַפְעַפֶּיהָ";
כֵּן הַבָּא אֶל אֵשֶׁת רֵעֵהוּ, לֹא יִנָּקֶה כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהּ".
הפסוקים (פסוקים 27-28) מסבירים את התועלת שבשני הסייגים הללו -
בתורה נאמר, שמות כ13: "לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ
" (וכן בדברים ה17); אך בפסוקנו נאמר "אַל תַּחְמֹד יָפְיָהּ בִּלְבָבֶךָ
".
לא תחמוד הוא איסור מוחלט; אל תחמוד הוא עצה טובה. האיסור המוחלט מתייחס לאשת רעך עצמה, והעצה הטובה מתייחסת ליופייה בלבד:
* בתורה נאמר, שאסור לחמוד את אשת הזולת עצמה, כלומר לעשות תכניות איך להגיע אליה ואיך להשיג אותה.
* הפסוק שלנו ממליץ לעשות סייג לתורה, ולא לחמוד אפילו את היופי שלה: לא להגיד "הלוואי שהיתה לי אישה יפה כמוה", או "הלוואי שאשתי הייתה יפה כמוה".
החובה לעשות סייגים נרמזת כבר בתורה, ויקרא יח30: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת
מִשְׁמַרְתִּי לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם, וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם
" - החזרה על השורש "שמר" מלמדת שיש להוסיף שמירה מעבר לשמירה שה' ציווה בתורה: "עשו משמרת למשמרתי
"
(ספרא שם, יבמות כא.). וכן בפסוק הקודם, "לִשְׁמָרְךָ מֵאֵשֶׁת רָע, מֵחֶלְקַת לָשׁוֹן נָכְרִיָּה
".
- איסור ייחוד, משלי ה8: "הַרְחֵק מֵעָלֶיהָ דַרְכֶּךָ, וְאַל תִּקְרַב אֶל פֶּתַח בֵּיתָהּ
" (ראו במאמר: "איסור ייחוד בתורה ובספר משלי").
- איסור נגיעה (בהמשך הפרק, משלי ו29);
- סייג לחריצות, משלי כד27: "הָכֵן בַּחוּץ מְלַאכְתֶּךָ וְעַתְּדָהּ בַּשָּׂדֶה לָךְ, אַחַר וּבָנִיתָ בֵיתֶךָ
" (פירוט).
ראו גם: זהירות מחומרות מוגזמות / הרב יוסף כרמל, ראש כולל ארץ חמדה.
הפסוק הקודם דיבר על אישה המפתה במילים. פסוקנו מדבר על אישה המפתה בלי מילים - בשפת גוף, יופי ועיניים. גם הפסוק הזה מכוון כנגד פסוק 23 "כי נר מצוה ותורה אור":
אל תחמוד יופיה בלבבך - שמור את המצוה בדברים ה17: "וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ
" - כנגד כי נר מצוה;
ואל תקחך בעפעפיה - לא תשים לב לקריצות של אשה נכריה ה"עושה לך עיניים", כי המחשבות שלך יהיו שקועות בתורה - כנגד ותורה אור.
התורה מראה לנו עד לאן יכול חוש הראיה להביא את האדם - להתפעלות מיופי הבריאה, ראיה רוחנית ואף נבואה (ישעיהו ו1). מי שמודע לזה, לא "יבזבז" את חוש הראיה שלו על גירוי יצרים (ע"פ גליה).
1. על-פי הפשט, האשה הזרה לוקחת את המבט שלך - במבט המפתה שלה היא גורמת לך להסתכל עליה; לוקחת את תשומת-הלב שלך (מצודות) וגורמת לך לחשוב עליה.
2. ועל-דרך הדרש: דע שמכל התאוות והתענוגים, לא תיקח איתך שום דבר לחיי העולם הבא; וחיי הגוף עוברים כהרף עין, כמו עפעוף של עפעפיים, תהלים צ10: "יְמֵי שְׁנוֹתֵינוּ... כִּי גָז חִישׁ וַנָּעֻפָה
". לכן, כל עוד יש לך חושים, השתמש בהם כדי לעורר את הגוף לשתף פעולה עם הנשמה, ואז תעוף נשמתך מעלה מעלה בהשגות רוחניות (ע"פ גליה).
פרק ו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |