דבר שנקרא על-שם התיאור שלו
- = תרגומו "מגדיא", מגדים, שהם דברי חפץ; ולדעת רש"י וראב"ע הוא שם נהר שוטף [שבי"ל]
- = דברים מחוברים וקשורים יחד [שבי"ל]
- = "אוסף" בלשון רבים [שבי"ל]
- = כל דבר החזק והאמיץ [שבי"ל]
- = מאיימים ומפחידים [שבי"ל]
- = "אלומים" בלשון נקבה [שבי"ל]
- = קצה וסוף דבר, כי אפס עוד [שבי"ל]
- = טפלים לאחרים, והמה רק אצלם ונסמכים עליהם [רק בריבוי "אצילים"] [שבי"ל]
- = "בַז" בלשון נקבה [שבי"ל]
- [רק בריבוי "בקיעים"] [שבי"ל]
- = דבר מתועב [רק בריבוי "גָאֳלֵי-"] [שבי"ל]
- [רק בריבוי "גדלי-"] [שבי"ל]
- = דבר הגזוז, בצמר ובשחת [שבי"ל]
- = "גָזֵל" בלשון נקבה [שבי"ל]
- = דבר כדורי מה, שמתגלגל [שבי"ל]
- = ע' רש"י מל"א כב34 [שבי"ל]
- = דָבָר בלשון נקבה [שבי"ל]
הדברים האלה
הון ביתו
- = דבר נמס, והה' וה' "הפוגות" ו"הנחה" [שבי"ל]
- = ולראב"ע הסגול תחת קמץ, והוא פעולה [שבי"ל]
- = "חבול" בלשון נקבה, או שם מופשט [שבי"ל]
- = זרועות עץ המהדקין וקושרין עיגוליה יחד [שבי"ל]
- = על משקל "אדמדמות", לחוזק החלקות ושעיעות, מוחשי או מופשט [שבי"ל]
- = מוסר ומובדל [רק בצירוף "חשיפי עזים"] [שבי"ל]
- = דבר הנוצר, מוחשי או מופשט [שבי"ל]
- = כלל לכל חי שקם על האדמה [שבי"ל]
- = "יֶתֶר" בלשון נקבה [שבי"ל]
- = ריבוי ושפע בעם, על שם שיתנו קול הומיה ושאון, והושאל לריבוי ושפע בשאר דברים [שבי"ל]
- = מענין "הביע", כמו מקור [שבי"ל]
- = אנשים שבורחים [רק בריבוי "מברחיו"] [שבי"ל]
- = רק בכינוי "מְדֻשָּתִי" [שבי"ל]
- = דבר המעיק ודוחק [שבי"ל]
- = ענינו ויתור ותוספת, מוחשי או מופשט [שבי"ל]
- = יוצא, ותרגם יונתן "קטול" [שבי"ל]
- = דבר הגנוז לאוצר [שבי"ל]
- = קניין המושג על-ידי יגיעה [שבי"ל]
- = לשון מאכל, רש"י מל"א ה25 [שבי"ל]
מעשה ה'
מעשה יד
- [רק בריבוי "מפלגות"] [שבי"ל]
- = דבר שנפל ונעשה תל שממה [שבי"ל]
- [רק בריבוי "מפעליו"] [שבי"ל]
- = קצה ופאה, ובא גם לזוית ופינה [שבי"ל]
- = הרמב"ם ז"ל בפרק ג מהלכות בית-הבחירה, נראה שמפרש "מקשה" לומר שאינה חלולה, וע' שם בכסף משנה. שהוא קשה וחזק [שבי"ל]
- = דבר הנישא ומרומם, ורובו - מתנות [שבי"ל]
- = דבר משובץ [שבי"ל]
-
- = קרי, לזיווג המילות ע' שורש הרה [שבי"ל]
- = סעודה שדרכה לקבעה על היין [שבי"ל]
- = על-משקל "עופרת" [שבי"ל]
- = דברים מסתעפים בהיקישי הדעת והשכל [שבי"ל]
- = איברי הבושת המגולים, שאין מדרך המוסר לגלותם [שבי"ל]
- = "ערמה" בלשון זכר [שבי"ל]
- = מצוה ותורה ומשפט קצוב [שבי"ל]
- = "פדיון" במ' תחת נ' [שבי"ל]
- = ציורים חקוקים באבן ובקיר [שבי"ל]
- = מענין חילוק [רק בריבוי "פלוגות"] [שבי"ל]
- = תחת "שפטים", כמו "עמי" - "עמים", ע' שורש עממ; "כרי" - "כרים" לדעת רד"ק [שבי"ל]
- = דבר הנפקד למשמרת [שבי"ל]
- = שכר וריוח הרבה, שמשו בו חז"ל. ומהתימה על המפרשים (ישעיהו ב20) שחשבו מילה זו למילה אחת עם "לחפור", אם לפי הקרי והכתיב הם שתי מילות, ולא נמנה במסורה. ע' ערך כתב [שבי"ל]
- = רק בריבוי ("צאצאים"), נרדף לתולדות [שבי"ל]
- [רק בריבוי "צבתים"] [שבי"ל]
- = דבר הצבור [רק בריבוי "ציבורים"] [שבי"ל]
- = מזון המוכן לזמן מרובה או לדרך [שבי"ל]
- = מזון המוכן לדרך [שבי"ל]
- [רק בשייכות "קָטָני"; על-משקל "קבלו"] [שבי"ל]
- = דבר מקובץ [רק בריבוי "קיבוצייך"] [שבי"ל]
- = מורכב מן "קיא" ו"קלון" [שבי"ל]
- = "קָצֶה" בלשון נקבה [שבי"ל]
- = שם על-משקל "שדה", וידוע [שבי"ל]
- = דבר שרוכבין עליו [שבי"ל]
- [רק בריבוי "רֻכסי-"] [שבי"ל]
- [רק בריבוי "רסיסים"] [שבי"ל]
- = דבר המרפא [רק בריבוי "רפואות"] [שבי"ל]
- = חתיכות וגרוטאות [שבי"ל]
- = כוח חזק רוחני עושה מעשה, ככוח השריפה באש וכדומה, והוא כינוי למלאכים שדים ורוחות [שבי"ל]
- = דברים נטויים מדרך הישר [שבי"ל]
- = דורון, שדרכו בשילוח [שבי"ל]
- = השילום שבעבורו נשכרים [שבי"ל]
- = דברים הבאים בשילוש, ורובו לשלישי למלך, אחר המשנה, והם הגיבורים ושרי החיל [שבי"ל]
- [רק בריבוי "שתילי זיתים"] [שבי"ל]
- = תבנית, רש"י הושע יג2 [שבי"ל]
- = אפוי אפיות הרבה [רק בריבוי "תופיני-"] [שבי"ל]
- = דברים הפוכים מן האמת והיושר [שבי"ל]
- = תקרובת ראיית פני חשוב [שבי"ל]
תוספות ותגובות